Van de banden in de auto’s gerold

Van de banden in de auto’s gerold

Autobedrijf Frans de Brouwer zit aan de Stokhasseltlaan, tegenover Groenrijk. Ontstaan uit Bandenhandel De Brouwer aan de Oerlesestraat, zette vader Frans het familiebedrijf voort. 

In 1960 begon hij Autobedrijf Frans de Brouwer aan de Broekhovenseweg. “Met een showroom, voor maar liefst acht auto’s”, vertellen de broers Leon en Gerbrand. De twee broers hebben het bedrijf van vader voortgezet en zitten sinds 1995 aan de Stokhasseltlaan.

“Onze pa, 76 jaar, loopt nog dagelijks rond op de zaak. Het is een echt familiebedrijf, ons mama hielp ook altijd mee.” Leon en Gerbrand hebben de taken onderling verdeeld. Leon  verzorgt de inkoop en Gerbrand de verkoop. Leon heeft de contacten met de vertegenwoordigers en Gerbrand met de klanten. Gerbrand: “We doen aan in- en verkoop van gebruikte auto’s. We zoeken bij iedere auto een doelgroep. Verkopen we de auto particulier? Of stoten we de auto door naar de export? Voordat de auto geadverteerd wordt, kijken we hem technisch na en maken hem helemaal schoon van buiten en van binnen.”


Ze hebben niet veel klanten uit Stokhasselt. “Maar nu ik er zo over nadenk, hebben we wel veel ondernemers uit Stokhasselt als klant”, bedenkt Gerbrand. “Want bedrijfswagens leveren we ook.”  Ze verkopen vaker aan inwoners uit Loon op Zand. “Weet je wat gek is? Tegenwoordig reizen mensen stad en land af, voor een auto die ze ook gewoon om de hoek kunnen kopen. Dat komt door internet. Mensen zoeken op een bepaald type auto voor een bepaald budget. Als ze er dan een op internet vinden, reizen ze desnoods naar de andere kant van het land. Maar een dag later kan zo’n auto ook hier te koop staan. Het is de wereld op zijn kop. Want omgekeerd hebben wij ook klanten uit Amsterdam, uit Texel. En die kopen hier niets speciaals dat daar niet te krijgen is. Daarom deze oproep: kijk eerst in je eigen omgeving, voordat je heel ver naar auto’s gaat zoeken.”


De broers merken dat door de crisis de markt inzakt. Leon: “De winstmarges staan onder druk. De marges probeer je nu helemaal zelf te houden. Door zoveel mogelijk de tussenhandel uit te schakelen. Vroeger hadden we 80 % tussenhandel, nu verkopen we het liefst direct aan particulieren. Onder andere daardoor gaat de autohandel steeds sneller. Dankzij internet is alles transparanter. Je kunt auto’s meteen met elkaar vergelijken. Je houdt de prijsontwikkeling in de gaten. Vandaag op het internet gezet, kan morgen verkocht zijn.”


De crisis heeft nog een andere gevolg. Gerbrand : “We merken dat klanten auto’s helemaal op rijden. Die afgereden auto’s worden ons ook aangeboden, al kunnen we daar niet veel voor bieden. Klantenbinding was vroeger meer gebaseerd op vertrouwen. Klanten kwamen bij ons, op zoek naar een auto. Nu telt de prijs-kwaliteit verhouding. Want de klant kent de markt zelf ook goed. Dat betekent dat je tegenwoordig met mensen goed zaken moet doen. Dat is leuk, dit vak verveelt echt nooit.”
 

1 Reacties

  1. Henk van Mierlo01 07 2013

    Grappig, ik heb met Leon nog op de middelbare school gezeten, zo zie je maar grin

Uw reactie: